17.06.2013 - Lider Öğretmen
Rolleri
Ömer BALIBEY-MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürü
Ömer BALIBEY-MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürü
Evdeki öğretmenle sınıftaki
öğretmenin farkı yoktur.Öğretmen gençlere ileri hedefleri göstermelidir.
Mustafa Kemal’e Matematik
Öğretmeninin Kemal ismini vermesi;Mustafa Kemal için önemli bir rol
model olmuştur.Fatih İstanbul’un fethiyle ilgili 8 yaşından beri kurduğu
hayalle şehri bize kazandırmıştır.
Öğretmenler de sınıftaki hayal
gücüyle öğrencileri etkilemelidir.Öğretmenlergüleryüzlü olmalı ve bu
özelliğiyle öğrencileri etkilemelidir.
Lider Öğretmenin Özellikleri
·
Öğretmen
kendini sürekli yeniler.
·
Araştırmacı,
paylaşımcı ve iletişime açıktır.
·
Sabırlı,gayretli
ve işini iyi yapandır.
·
Başarıyı
hedefler.
·
Dersini
kendine güvenerek işler.
·
Derslerde
ufku açan etkinlikler yapar.
·
Giyimine
ve dış görünüşüne özen gösterir.
·
Eğitim
teknolojisini takip eder ve teknolojiyi eğitimde etkin kullanır.
·
Okul
paydaşlarıyla işbirliği içindedir.
17.06.2013 –
Hızlı Okuma Teknikleri
Ziya BARAN-Kişisel Gelişim Uzmanı
Ziya BARAN-Kişisel Gelişim Uzmanı
Daha çok okuyarak okuma hızımızı
artırabiliriz.Okuma yaparken geri dönüşler okuma hızımızı % 35 azaltır.
Hızlı Okuma Egzersizleri (21
Günlük Çalışma)
·
Bir
kitabın sayfasına kuşbakışı bakıyoruz,çeviriyoruz ve her gün 10 dk yapıyoruz.
·
Bir
kitapta satır satır hızlı hızlı 10 dk. göz gezdiriyoruz.21 gün bu çalışma
uygulanırsa gözün görme alışkanlığı genişleyecektir.
·
Karşıdaki
duvarda dört nokta belirleyip dördüne birden hızlıca bakılabilir.
·
Parmağımızın
bir noktasına bakıp günde 20 dk.burnumuza yaklaştırıp uzaklaştırıyoruz.
·
Önce
yakındaki objeye bakıp sonra uzaktaki objeye bakabiliriz.
Bu sayılan öneriler göz sağlığı için
de çok faydalıdır,göz tembelliğini azaltır.Bir yazara göre; Çoluk çocuğu alıp
çatıya çıkarak uzaklara bakmak okuma hızı ve motivasyonu artırıyor.
Almanya’da günlük okuma süresi 24 dk
iken Türkiye’de 13 saattir.Kennedy,AbrahamLincoln,EbusSuud Efendi çok hızlı
okuyan önemli kişilerdendir.Tüm dünyada değişik alanlarda hızlı değişme varken
okuma hızımız çok da değişmemektedir.
Hızlı okuma yapabilmek için çok zeki
olmaya gerek yoktur.Egzersizlerle okuma hızı artırılabilir.Hızlı okumayı
gerçekleştirirsek sınavlarda da beyin hızlı çalıştığı için başarı artmaktadır.
17.06.2013 –
Hafıza Teknikleri
Ziya BARAN-Kişisel Gelişim Uzmanı
Ziya BARAN-Kişisel Gelişim Uzmanı
1.
Kisilerin
ismini akılda tutup ismiyle hitap etmek insanları motive eder.
2.
Kopya
çekerken semboller yazıldığı için aklımızda daha iyi kalmaktadır.
3.
Tutkulu
ve inançlı insanların hayat hikayelerini okumak hafızamızı güçlendirir.
4.
Güzel
sözleri akılda tutmak için sözle ilgili bir nesneye bakıp algılamak sözün
hatırlanmasını kolaylaştırır.
5.
Şampiyonlar
ve çalışkanların en büyük başarısı tutkudur.Casparav ünlü bir satranç uzmanı
olarak sıra dışı düşünme ve tutkusu sayesinde başarılı olmuştur.
6.
Beynimize
300 yıllık HD kalitesinde görüntüyü sığdırabilmekteyiz.
7.
Öğrencilere
sınıfta 10 dk. okuma için zaman ayrılırsa okuma hızları artar.
8.
Güzel
sözleri ve hatırlamamız gereken şeyleri odamızın duvarına asmalıyız.
18.06.2013- Öğretmen Rolleri
Eskiden bilgi aktarımı yapılırken şimdi öğrencilere
rehberlik önem kazanmıştır.
Öğretmenlik fedakarlık
mesleğidir.Çocuklar anne babanın yanından fazla okulda,öğretmenin yanında vakit
geçirmektedir.
Öğretmenler gerektiğinde
doktorluk,babalık,annelik,psikologluk görevi yapmaktadır.
18.06.2013-Psikolojik Danışma ve
Rehberlik
Prof.Dr.Mustafa BALOĞLU
Prof.Dr.Mustafa BALOĞLU
Öğrenci Kişilik Hizmetleri ve
Rehberlik Hizmetleri
Öğretmen ve idarecilerin bazı
durumlarda yetersiz kalması öğrenci kişilik hizmetlerinin ortaya çıkmasını
sağlamıştır.Öğrenci disiplin hizmetleri disiplin için değil;özdeğerlendirme
için önemlidir.
Eğitim öğretimde herkese eşit standart sınav ve
değerlendirme sistemi vardır.Eğitimin amacı,toplum ve devlet bütünlüğünü
sağlamaktır.
24367 Sayılı yönetmeliğn 5.maddesi f
şıkkına göre: “Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri,öğrenci,veli,öğretmen
ve yönetici gibi ilgililerin işbirliğiyle yürütülür.”Buna göre rehberlik ve
psikolojik danışmanın merkezinde öğrenci vardır.
Rehberliğin Dayandığı Psikolojik
Temeller
·
Bireysel
farklar
·
Bireydeki
nitelik farkları
·
Cinsiyet
farkları
·
Bireydeki
nitelik,farklar ve meslekler
·
Kişilik
·
Toplum
karmaşıklıkları
·
Kentleşme
ve değişen iş hayatı
·
Aile
kurumundaki değişmeler
·
Kadının
çalışması
·
Dinsel
inanç ve değerlendirmeler
Bireyi Tanıma Teknikleri
1. Teste Dayalı Teknikler:Başarı Testleri,Kişilik
testleri,genel Yetenek Testleri,Zeka Testleri ve Yansıtıcı Teknik Testleri
2. Test Dışı Teknikler:
1-
Soru
Listesi (Anket) :
Öğrenmek istenilen noktalara ilişkin soruları içeren bir listedir.Öğrencilerin
ilgi,ihtiyaç,kişisel duygu ve düşünceler konularında bilgi almak için en çok
kullanılan yöntemlerden biridir.Eski mezunlar ve yeni kayıt yaptıranlar için
kullanılabilir.
2-
Otobiyografi
:Bireyin
hayatının kendi ağzından dile getirilmesidir.Sık sık otobiyografi
yazdırılmamalıdır.Otobiyografi son sınıfta yazdırılmalıdır.Öznel olduğu için
otobiyografi sonuçlarının yorumlanması zordur.
3-
Gözlem
: Öğrenilmek
istenen durumla ilgili bireyin uzaktan izlenerek yaptığı faaliyetleri
izlemektir.Gözlem tekniğinde bilgi ve deneyim sahibi olunmalıdır.Görülen
durumlar öğretmen tarafından kydedilmelidir.
4-
Vaka
Kaydı :Bireyin
geçmişinde yer alan olayları anlatan öyküye vak'akaydı (incelemesi) adı
verilir. Vak'a incelemesi, genellikle geçmişteki olayların bireyin kendisi,
ailesi ya da diğer ilgililer tarafından hatırlanıp söylenmesi yoluyla
oluşturulur.
5- Arzu Listesi : Çocuk ya da gencin doyurulmamış
ihtiyaçlarını, açığa vuramadığı duygularını, umut ve beklentilerini ortaya
çıkarmak amacıyla düzenlenen sorulardan oluşmaktadır. Bu sorular daha çok
düşsel durumlar içermektedir. Örneğin, “İstediğiniz kadar paranız olsaydı ne
yapardınız?, “Hertürlü imkanlarınız olsaydı hangi mesleğe girmek isterdiniz?”
sorulardan oluşmaktadır.
6- Yarım Cümle Tamamlama : Bireyin istek ve arzularını
tespit etmek için kullanılabilir.
“Ben babamı………………?
“Annem bana…………….. ?
7- Problem Tarama Anketi : Okulda öğrencilerin sorun
yaşadığı konuların tespit edilmesi için kullanılan yöntemdir.
18.06.2013-Yapılandırmacı
Yaklaşım
Nasıl Öğretim Yapmalıyız ?
·
Öncelikle
dikkat (uyarıcıya)
·
Birazdan
göreceğiniz şekil neye benziyor,siz benzerini nasıl çizersiniz ?
·
Bilişsel
çelişki oluşturacak durumlar oluşturalım.Örnek olarak;Tuzlu bir suya nesne
bırakılınca suyun nesneyi kaldırması verilebilir.Bu tür öğrenmeler hiçbir zaman
unutulmaz.
Ø
Her
aktiviteleri sorgulayalım.
Ø
Ne
öğrendin ?
Ø
Nasıl
öğrendin ?
Ø
Neler
hissediyorsun ?
Ø
Nasıl
bir yol izledin ?
Ø
Bir
daha bu durumda ne yapmalıyız ?
·
Öğrenme
gerçek yaşam durumlarına uygun olmalıdır.Örneğin,Matematik’te rakamlar yerine
günlük hayattaki durumlardan örneklerle işlem yapılmalıdır.
·
Ağ
araştırması yaptıralım.Öğretmenin bilgiyi sunması yerine teknolojiden
yararlanarak internet ortamında araştırma yaptırması öğrenmeyi artırmaktadır.
·
Önce
önbilgiyi harekete geçirin.Önbilgileri harekete geçirmeden sonraki durumları
öğrenmek zordur.
·
İçeriğin
Sunumu.Tek bir bakış açısı yerine çoklu durumları vermek uygundur.Zıt ve
karışık kavramları vermek faydalıdır.
·
Ayrıntılara
dikkat edilmelidir.
19.06.2013-Öğretim
Yöntem ve Teknikleri
Yrd.Doç.Dr.Esad
YAĞCI
Öğretme-Öğrenme
Süreçleri
I-
Öğrenme
Yaşantısı
a-
Öğrenme
biçimleri(stil)
b-
Öğrenme
yaklaşımları(strateji)
c-
Öğrenme
kuramları
II-
Öğretim
Durumları
a- Öğretim yaklaşımları
b- Öğretim yöntemleri
c- Öğretim teknikleri
Öğretim
Yaklaşımları
1- Sunuş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı : Kavram ve genellemelerin
öğretildiği öğretim yoludur.
2- Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı : Öğrenci sadece uyaranlara
cevap veren değil, içsel tepkilerle etkin biçimde araştırarak öğrenen kişi
olduğundan, öğrenmenin etkili ve kalıcı olduğu görüşü kabul edilmektedir. Ancak
öğrenme için fazla zaman gerekmektedir.
Tümevarım
yoluyla öğrenmeyi teşvik eden bu yaklaşıma örnek kural yöntemi (ÖKY) adı
da
verilmektedir.
3- Araştırma Yoluyla Öğrenme
Yaklaşımı :Bir
tür problem çözme yaklaşımıdır.Araştırma yoluyla öğretimin amacı öğrencinin
konu içeriğini öğrenmesini sağlamanın yanısıra, konuyu öğrenirken bu zihin
yeteneklerini de geliştirmesini sağlamaktır.
Öğretim Yöntem ve
teknikleri aşamaları
1.
Öğretim
ağırlıklı (Bilgi toplama)
2.
Etkileşime
dayalı (Bilgi/Duygu paylaşımı)
3.
Bireysel
gelişmeler (Bilgiyi kullanma ve üretim)
4.
Yaşantılara
dayalı (Bilgiye ulaşma,paylaşma,kullanma ve üretim)
Tartışma
Teknikleri
-
Akvaryum
Tekniği (İçÇember):Öğrencilerin
ilgi duyduğu veya üzerinde anlaşamadığı konularda uygulanır.Öğrencilerin
tartışma ve grupla çalışma becerilerinin geliştirilmesi için
kullanılır.Analiz,sentez ve değerlendirme gücü kazandırır.Aktif öğretim
yaklaşımına uygundur.Sınıf içi tartışmalara canlılık kazandırır.
Nasıl uygulanır ?
İç içe iki çember oluşturulur.İç çember konuyu
tartışırken dış çember konuyu dinler.Dış çember konuyu tartışırken iç çember
konuyu dinler.
-
Sokrat
Semineri : Bir
tartışma tekniğidir.Sokrat felsefesini esas alır.Ağır metin üzerinde düşünme
gerektirir.Öğrenci merkezlidir.
-
Durdur-eşleş-paylaş
Tekniği :
İşbirlikçi öğrenme tekniğidir.Zihin becerilerini geliştirir.
Diğer
yöntem ve teknikler olarak soru-cevap,istasyon;beceriler olarak da yaratıcı
düşünme,eleştirel düşünme ve karar verme olarak sayılabilir.
İyi
vatandaş yetiştirmek istiyorsak sınav odaklı eğitimden vazgeçilmelidir.
Yapılandırmacı
yaklaşımdaki en büyük güçlük öğrenci sayısıdır.25-30 öğrenci sayısı aşıldığı
zaman bu yaklaşımı uygulamak zordur.
19.06.2013-Zeka
Oyunları
Çocuğun seviyesine göre oyun
belirlenmelidir.Çocuklara oyunla etkinlik yapıldığı zaman çocukları kazanmak
kolaydır.
Zeka
oyunlarının ders olarak okutulması ilgiyi artırmıştır.Türkiye ve dünyadaki
başarılarımız güçlenmiştir.Turnuvalara müracaatlar artmıştır.Öğretmenlere düşen
görev zeka oyunlarını geliştirmektir.
Denge
oyunu ve tangram oyunu 4-5myaş grubu için uygundur.Grup çalışması ve karşılıklı
oyun eğlenceli olduğu için tavsiye edilir.
Zihinsel
kapasitemiz zeka oyunları ile geliştirilebilir.
20.06.2013-Beden
Dili
Uzman:Mahmut
AÇIL Zirve Üniversitesi Öğretim Görevlisi
Beden Dilinin
Ögeleri
1-
Beden
Durumu
2-
Mimikler
3-
Oturma
düzeni
4-
Giyim
5-
Bakım
ve makyaj
6-
Jestler
7-
Göz
teması
8-
Ayakların
kullanımı
9-
Mesafe
10- Kullanılan aksesuar
Mesajın Ulaşım Kanalları
A,B,C ? % 7
? % 38
? % 55
Ne kadar saklarsak saklayalım
beden dili bizim doğrucu tavuğumuzdur.Karşımızdakiler sözlerimizin % 7 sine
dikkat eder.% 93 oranında ses ve beden diline önem verir.
Mahrem Bölgeler (Çevremizdeki
Bölgeler)
1-
Mahrem
Bölge : Öğretmen
ve öğrenci için sınıfta özel bölge vardır.25 kişilik sınıfta 40 kişi olursa
öğrenci özel bölgesi aşılmış olacaktır.
2-
Kişisel
Bölge : 50-120
cm arasında mesafede çocuğa dönmeli ve eğilmelidir.
3-
Sosyal
Bölge : Sınıfın
içidir.
4-
Ortak
Bölge : Günlük
yaşantımızda kullandığımız bölgedir.
Başın Duruş Hareketleri
Başın duruşu ile öğrenciyi rahatlatır,iyi
konuşmasına; ya da sıkarak kötü konuşmasına sebep oluruz.Çocuklar iyi dinlerken
başlarını çevirir ve gözleriyle kişiye bakar.Hayvanlar da bu özelliğe
sahiptir.Bu durum onların ilgiyle dinlediğini gösterir.
Gözler
Gözler davranışlarımızın kabul görüp
görmediğini belirler.Gözlerdeki çeşitli hareketler bu durumu belirler.
Bakışlar
1-
İlgi
Bakışı : Boynumuzu
sağa sola çevirerek yapılan bakıştır.
2-
Müfettiş
Bakışı :
Havaya,tavana bakarak yapılan bakıştır.
3-
Tehdit
Bakışı :
Gözlüğün üstünden yapılan bakış çeşididir.Baş aşağı iner ve karşımızdakine
tehdit duygusu oluşturur.
El Hareketleri
Avuç
içini göstermek sevgi,elin tersini göstermek tehdit ifadesidir.Ders anlatırken
kürsünün arkasındaki sandalyeye oturmamalı,elleri kenetleyip arkaya
yaslanmamalıdır.Kürsü önünde ders anlatılmalıdır.İşaret parmağımızı çocuğa
tutarak söz vermemeliyiz.
20.06.2013-Kamu Etiği
Prof.Dr.Sedat MURAT-Kamu
Görevlileri Etik Kurulu Başkanı
Etik Davranış İlkeleri
-
Dürüstlük,tarafsızlık
ve eşit muamele
-
Saygınlık
ve güven
-
Yetkili
makamlara bildirim
-
Amaç
ve misyona bağlılık
-
Bağlayıcı
açıklamalar ve gerçek dışı olmayan beyan
-
Mal
bildiriminde bulunma
-
Savurganlıktan
kaçınma
Meslek Etiği
Kişinin mesleğini yerine getirirken
uyması gereken kurallara meslek etiği denir.
Kamu
görevini yerine getirirken şu soruları kendimize sormalıyız ?
1-
Yaptığım
şey doğru,adil,yasal mı?
2-
Meslektaşlarım
aynı kararı verse,bu şekilde davransa düşüncem ne olur ?
3-
Yaptıklarımı
ailemle,arkadaşlarımla paylaşabilir miyim ?
Mesleki Etik İlkelerinin
Faydaları
1-
Mesleğin
itibarını korur.
2-
Hizmet
kalitesini artırır.
3-
Mesleki
rekabet kalitesini artırır.
Öğretmenlik Meslek Etiği
Öğretmenlik mesleği,insan
ilişkileri,öğretmen,öğrenci ve velilerle olan ilişkileri yerine getirmektir.Öğrencilerle
ilişkilerde sevgi,saygı,iyi örnek olma,akılcı davranma,giyim-kuşam gibi
kurallara dikkat edilmelidir.
Sorunlar
şu üç sebepten çıkar: 1- Para,mal ve diğer önemli eşya 2- Değer yargıları 3-
Karşılanmamış sorunlar
21.06.2013-Mesleki Gelişim
Eğitimi
Doç.Dr.Yusuf TEKİN-MEB Müsteşarı
Öğretmen
yetiştirme sistemi konusunda YÖK ile MEB iletişim halinde ortak çalışmalar
yapmaktadır.Eğitim Fakültesi olan yerlerde yüksek lisans ve doktora konusunda
destek verilmektedir.
Öğretmenler
sürekli kendini geliştirmeli ve yenilikleri takip etmelidir.Öğretmenler değişen
ülke ve dünya görüşüne göre öğrencileri yetiştirmelidir.
Öğretmenlik
sürekli devam eden bir öğrencilik halidir.
21.06.2013-Okul Temelli Gelişim
Projesi
Uzm.Ömer ÇELİKKOL-Isparta Mehmet
Köse Ortaokulu Müdürü
Akademik
başarıyı artırmak için yapılan çalışmalar :
1-
Deneme
sınavı yapma
2-
Kaynak
kitap kullanma
3-
Yaprak
test verme
4-
Bolca
ödev yaptırma
5-
Dershaneye
gönderme
6-
Beden
Eğitimi,Müzik,Resim derslerinde Matematik dersi işleme
7-
Özel
ders aldırma
8-
Ödül
verme
Bu sayılanlar çok
zararlı araçlardır ve bunun sonucunda;
-
Akli
dengesini yitiren gençlik
-
Kendisine
elektrik veren gençlik
-
Motor
beceriden yoksun gençlik
-
Hayatı
dört şıktan gören gençlik
-
İletişim
becerilerinden yoksun gençlik yetişmektedir.
Mesleki Gelişim Projesi Uygulama
İşlemleri
-
Özdeğerlendirme
-
Kefe
analizi
-
Öncelikler
durum matrisi
-
Bireysel
ve mesleki gelişim planı
-
Film
izleme
-
Kitap
okuma
-
Eğitim
videosu izleme
Okuldaki Sorunları Çözmek İçin
Geliştirilen Projeler
1- Okuma projesi
-
Okuma
yazma öğretimi
-
Okul
kütüphaneleri (Kütüphanede çocuğun seviyesine uygun olmayan ve ilgisini
çekmeyen kitapların kaldırılarak internetten çocuklara uygun kitapların
seçilerek satın alınması)
-
İlgi
çeken kitaplar
2- Her ders 100’le başlar : Baştan
herkese dersiçi performans notları 100 verildi.Katılmazlarsa bu notların
düşürüleceği söylendi.
3- Gürültü kirliliğine son verelim
projesi : Okulda zil kaldırıldı.Öğretmen ve öğrenciler saatlerine bakarak
giriş-çıkış yaptılar.,
4- İki yabancı dil eğitimi projesi :
Gramer yerine metinler okuyarak yabancı dil eğitimi verildi.
5- Veliler okuyor projesi :
6- İşbirliğine dayalı öğrenme
projesi : Rekabet yerine işbirliği yaparak çalışıldı.Matematiği iyi olan
Matematik,Türkçesi iyi olan Türkçe anlattı.
7- Kulüpleri yeniden düzenleme :
İşlevselliği olmayan kulüpler yerine öğrencilere sorularak yeni kulüpler
oluşturuldu.
8- Belirli gün ve haftalar : daha
önemli haftalar çeşitli materyallerle etkin olarak kutlandı.
9- Yenilikçi öğretmen eğitimi
projesi : Bu proje ile verilen eğitime katılarak öğretmenler kendilerini
geliştirdiler.
Öneriler:
1-
MEB
tarafından öğretmenlere tavsiye edilen çalışmaları takip etmeli.
2-
Tavsiye
edilen filmler izlenmeli.
3-
Mesleki
gelişim ile ilgili e-akademide formlardaki tartışmalara katılmalı.
HAZIRLAYAN: Mustafa KARAKUŞ
Pamukkale Ortaokulu Sosyal
Bilgiler Öğretmeni
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder